Equador en Galapagos

9 juni 2013 - Galapagos Islands, Ecuador

Goed, gezien het feit dat de laatste update meer dan een maand geleden is, is dit een update met oud nieuws. Laten we het er maar op houden dat we het veel te leuk hebben om een blog te schrijven. We zijn inmiddels al in het prachtige Colombia, maar dit reisverslag gaat over Equador en de Galapagos, Colombia volgt zo spoedig mogelijk!

Na twee maanden Peru waren we van plan om Equador in vogelvlucht te doen. Vanwege lyrische verhalen van andere reizigers over Colombia wilden we hier zo veel mogelijk tijd doorbrengen. Echter hadden we ook gehoord dat de Galapagos eilanden, onderdeel van Equador, best goedkoop te doen waren als je in Quito of op de eilanden zelf een cruise boekt. We besloten dus richting Equador te gaan en dan te besluiten of we dit wel of niet zouden doen. Eerste bestemming was Cuenca, een koloniale stad in het zuiden van Equador. Om hier te komen hadden we echter weer een enerverende busreis vanuit Peru naar Equador. We namen in Mancora in Peru de nachtbus en zouden de volgende dag aankomen in Cuenca, Equador. Na twee uur rijden (de bus kwam al twee uur te laat overigens) Stopte de bus, roadblocks volgens de chauffeur, maar aangezien het midden in de nacht was viel iedereen maar in slaap in de bus. De volgende ochtend stonden we nog op dezelfde plek, en niemand wist precies wanneer het afgelopen zou zijn, de chauffeur dacht misschien dat het om 12 uur weer zou rijden. Om twaalf uur zei men dat het nog twee uur langer zou duren, maar aangezien wij die latijns amerikaanse uurtjes inmiddels wel kennen, besluiten we de bus te verlaten en met een Australisch stel te gaan lopen langs de blokkades om onze weg te vervolgen. De blokkade was van de lokale vissers die boos waren vanwegge gebrekkige bescherming op zee, twee vissers waren vermoord door piraten. Het zag er nogal gemoedelijk uit met vissers en de mobiele eenheid gemoedelijk naast elkaar. De blokkade bestaat uit een paar boomtakken. Na drie taxiritten, die telkens door een andere blokkade werden onderbroken, konde we eindelijk de grens over en haalden we een bus naar Cuenca, waar we s´avonds aankomen. De volgende dag horen we van twee Nederlanders dat vier uur na ons vertrek letterlijk de pleuris uitbrak, en de bus met gierende banden langs de blokkades moest, terwijl de opstandige vissers stenen gooiden naar de ME en de passerende bussen, toch wat gemist dus...

Cuenca bleek een enorm fijne rustige koloniale stad, waar je heerlijk kon ronddwalen en door de straten struinen om de sfeer op te snuiven. Na Cuenca gingen we naar Banos, een heerlijk rustig dorpje bij een groen begroeide vulkaan met thermale baden, ook hier weer heerlijk gewandeld en ook gebaad. Vervolgens reisden we naar Quito, en besloten we te gaan zoeken voor een goede deal naar de Galapagos. Aangezien we wat budget over hadden, we niet wisten waneer we weer in Equador zouden komen en De Galapagos toch wel een unieke plek op aarde is besloten we een vlucht te boeken naar de eilanden en het erop te wagen.

Eenmaal op de Galapagos volgde twee stressvolle dagen waarin we een cruise probeerden te boeken. Aangezien grote delen van de eilanden alleen per boot te bezichtigen zijn is een meerdaagse boottocht de beste manier om de natuur en de dieren volop te kunnen bewonderen. De cruises, die als je ze lang van te voren of buiten de Galapagos boekt onbetaalbaar zijn, kan je last minute op het eiland zelf veel goedkoper boeken. Na lang twijfelen besloten we een eersteklas-cruise te boeken, aangezien we waarschijnlijk de Galapagos maar een keer in ons leven meemaken. Dit was flink prijzig, maar een paar 1000 dollar goedkoper dan de normale prijzen voor deze boot. We mochten dan ook aan boord niet praten over wat we betaald hadden :) Uiteindelijk hebben we een 6daagse cruise op de oddysey gemaakt, een luxe jacht die plaats biedt aan 16 gasten. Het bovendek was voorzien van een jacuzzi, het eten was voortreffelijk en bizar veel en de kamer beter dan de meeste hostels waar we aan land in verblijven in Latijns-Amerika. Al met al was dit het meest luxueuze wat we in ons leven hebben gedaan (ook het duurste).

Voor de cruise begon brachten we nog enkele dagen door op het fabelachtige strand op het eiland Santa Cruz, Tortuga bay. Ook deden we een dagtrip naar Isla Plaza. Hier werden we verwelkomt door een kolonie zeehonden die hun ding deden op de lavarotsen die de basis vormen voor elk eiland in de Galapagos. Ook zagen we gele land-iguanas en domkergekleurde zee-iguanas, prachtige hagedissen die doen denken aan dinosaurussen. Ook zagen we de nestende zwaluwstaart meeuw, de enige meeuw op aarde die zijn  voedsel s`nachts vangt. Met zijn roodomrande ogen, was dit een mooi gezicht. Het speciale van de Galapagos is dat de eeuwenlange isolatie van de eilanden, de spanjaarden wilden niks weten van deze rotsachtige eilandengroep waar schepen massaal op de klippen liepen, ervoor heeft gezorgd dat de beesten geen angst hebben ontwikkeld voor mensen. Daarom vliegen de vogels niet weg als je naar ze toeloopt en blijven iguanas je schaapachtig aankijken ook al nader je ze tot een stap. Ook heeft de isolatie en de relatieve absentie van roofdieren ervoor gezorgd dat de evolutie een totaal andere kant op is gesprongen dan op het vasteland. Daarom zijn er o.a. bloedzuigende vinken, zwemmende hagedissen (wat nergens anders voorkomt)  Enorme landschildpadden en zwarte meeuwen die hun hals opblazen tot een grote rode bal om de vrouwtjes te versieren. Een unieke plek op aarde dus.

Na drie dagen op het eiland Santa Cruz begon dan eindelijk onze Cruise, en wat was het geweldig! De talloze vogels, het landschap met zwarte lavarotsen dat de eilanden kenmerkt, de pinguins, de Galapagosvalken die je van vlakbij kunt bewonderen, de iguanas die stilliggen alsof niks ze iets kan schelen en de talloze andere beesten maakten het een fantastische trip. We hebben gesnorkeld met zeeschildpàdden (een buitenaardse ervaring), zeeleeuwen, roggen en haaien (geen gevaarlijke gelukkig). Ook zijn er op de galapagos de zogenaamde blue-footed boobies (blauwvoetgenten) ontzettend schattige maar dom ogende vogels met oceaanblauwe voetjes. Ze omringen hun nesten met hun eigen schijt tegen insecten en struikelen af ent oe over hun eigen benen. Op een van de eilanden zagen we ze op hun nesten, erg leuk om te zien. Ook zagen we flightless cormorants, vogels die het vliegen verleerd zijn omdat ze zich gespecialiseerd hebben in duiken naar zeewier en vis. Van de oorspronkelijke vleugels zijn alleen twee miniatuurexemplaren overgebleven. Op de cruise zagen we het mannetje duiken naar zeewier, en dit waggelend naar de familie bij het nest brengen, waarna hij zijn vleugels spreidde om ze te laten drogen, het enige moment dat deze beesten hun vleugels nog gebruiken. We zagen ook de zwarte meeuwen hun rode nek opblazen tot een ballon, om de vrouwtjes te versieren, alsof je in een natuurfilm zit, onbeschrijfelijk.

Maar goed, tot zover ons Galapagospromotiepraatje. Na tien dagen op de eilanden was de droom voorbij, het was elke cent waard, maar heeft ons budget een flinke tik uitgedeeld. Dus zijn we in Colombia wat meer low budget. Maar hierover meer in ons volgende blog!

1. Marleen:
    9 juli 2013
    Klinkt vet Lune en Guus! De foto's op Facebook spreken ook boekdelen: wat een ontzettend mooie reis tot nu toe. Ben benieuwd naar Colombia:) xx
  2. Chris:
    9 juli 2013
    Zo veel al gezien en gedaan.
    Maar dit is een droom die voor jullie werkelijkheid werd......een bezoek aan dit prachtig wereld erfgoed.
    Hoop t.z.t.nog meer te horen en zien, wanneer jullie weer terug zijn.
    Maar eerst nog verder in Colombia, Panama etc.??? ENJOY :)
  3. Marietje en Wim:
    10 juli 2013
    Lune-Lotte en Guus,
    Wat een adembenemende foto,s en geweldige reisverhalen!!!
    Geniet er nog even van.
    Liefs,