Arequipa, Nazca, Huacachina, Lima en Huaraz

28 mei 2013 - Máncora, Peru

Het is alweer een tijdje geleden, maar hier dan weer een update van ons. We zijn inmiddels al in Mancora, een fantastisch kustplaatsje in het noorden van Peru met zon, zee en strand. Een beetje een vakantie binnen een vakantie dus.

Maar goed, aangezien het vorige reisverslag in het zuiden eindigde, hebben we veel te vertellen. Na Arequipa volgde Nazca, een woestijnstadje dat vooral bekend is vanwege de Nazcalijnen. Dit zijn kilometers lange inkepingen in harde woestijngrond, die geometrische figuren en afbeeldingen van dieren en mensen vormen die alleen waarneembaar zijn vanuit de lucht. Aangezien ze gemaakt zijn door een cultuur die ongeveer 2000 jaar geleden leefde, konden de kunstenaars nooit het resultaat van hun werk zelf aanschouwen, het was een soort geschenk aan de goden. Gelukkig kunnen wij de lijnen wel aanschouwen, vanuit een piepklein vliegtuigje waarin bijna iedereen misselijk wordt. Lune besluit over te slaan, maar Guus wil de lijnen heel graag zien en besluit zijn maaginhoud ervoor te riskeren. Gelukkig bleef alles binnenboord en het was een fascinerende ervaring, de grootste vraag, wat bezield die mensen zoveel intensieve arbeid te stoppen in iets wat ze zelf niet kunnen zien?

Na Nazca vervolgde de weg zich naar Huacachina een oase in de woestijn, in de omringende zandduinen wagen we ons aan sandboarden (een soort snowboarden maar dan in het zand) en een ritje in een dunebuggy, wat erg grappig is. Wel zien we op de laatste en grootste helling naar beneden een meisje keihard en op volle snelheid met haar hoofd tegen het board van een nietoplettende andere toerist aanknallen, en met een gezicht vol bloed blijft ze roerloos liggen. Ze brak gelukkig alleen haar neus, maar het was wel even schrikken.

Na Huacachina kwam de hoofdstad van Peru, Lima. In deze enorme stad verbleven we in een leuke hippe wijk, Miraflores. Hier ontmoetten we 2 Nederlanders, Mike en Floris, deze twee hebben heel Patagonie en de Chileense Andes doorgewandeld met hun tentje maar bij het uitstappen uit een bus heeft Mike een breuk in zijn onderbeen opgelopen en moet helaas terug naar NL. Het lot is soms erg wreed. Wel hebben we een paar leuke dagen met hem en Floris gehad in Lima  Vanwege het feit dat die week het net Koninginnedag was geweest, was er een grote fietstocht georganiseerd, waar we niet aan mededen, maar wel aten we patat met satesaus en keken hoe de plaatselijke jeugd Nederlandse spelletjes deed zoals zaklopen en ezeltjeprik, erg leuk. Ook bezochten we een erg leuk museum in Lima, met veel mooie precolombiaanse kunst, en een grote afdeling met potjes uit de oudheid waarin seksuele handelingen waren geboetseerd.

Na Lima, besloten we met de inmiddels alleen achtergebleven Floris verder te gaan naar Huaraz, een beroemd stadje omringd door bergen. Floris had een tent bij zich waar we met zijn drieen net inpaste, en met hem deden we de Santa Cruz trail. Dit is een vierdaagse wandeltocht in de bergen langs fantastische natuur. Zelf ons eten koken dus en drinken uit de rivier. Een prachtige omgeving met besneeuwde bergtoppen, vechtende stieren en elke dag veel lopen.

Na het voltooien van deze wandeltocht scheiden onze wegen, Floris gaat naar Cusco en wij naar Huanchaco, een klein surfplaatsje nabij Trujillo waar voor het eerst van ons leven surflessen krijgen, Heel leuk! Ook de kamer met uitzicht op zee door middel van een glazen wand is erg mooi.

Onze weg vervolgde zich via Cajamarca naar Chachapoyas, een prachtige kringelweg langs bergen en kleine dorpjes. Het Noorden van Peru is wat minder toeristisch, en we worden in dit gebied dan ook aangekeken alsof we van een andere planeet komen. Vanuit Chachapoyas bezoeken we Kuelap. Een enorme ommuurde stad, fantastich bewaard gebleven en veel minder druk dan Machu Picchu.

Vanuit Chachapoyas gaan we naar Chiclayo, waar het museum van de Lord of Sipan ligt. In dit voortreffelijke museum bevinden zich de vondsten gedaan in een koninklijke tombe bij het plaatsje Sipan. Een lokale koning was hier begraven samen met zijn vrouwen en dienaars en een enorme hoeveelheid schatten. Goud, zilver, schelpen en tal van sieraden. Een van de indrukwekkendse collecties van een museum die we ooit gezien hebben. Na Chiclayo zijn we nu in onze laatste week in Peru, in het surfplaatsje Mancora, waar we een weekje gaan relaxen en een beetje surfen. Hierna zullen we Peru verruilen voor Equador, waar we erg naar uitkijken!

1. Suzie en han:
    1 juni 2013
    Wederom een prachtig, indrukwekkend en goed verslag. Wat een geweldige indrukken en kennis leveren deze trip jullie op ! Kan nooit meer uitgewist worden in ervaring en beleving voor de rest van jullie leven. Fijn te horen dat alles ook goed verloopt. Geniet van de verdere reis en blijf goed op elkaar passen.